تبلیغات
وبلاگ تخصصی اسلحه شناسی - F-35
وبلاگ تخصصی اسلحه شناسی

F-35

شنبه 9 آذر 1387

جنگنده ی F.35  (با اسم آزمایشی x.35) نتیجه ی مناقصه ی جنگنده ی ضربتی مشترك(JSF) با اسم كامل(Joint Strike Fighter) می باشد اما كلیات طرح  JSF به سالهای 86 تا 91  باز میگردد كه در آن زمان به دنبال اعلام نیاز نیروی دریایی و هوایی برای جنگنده ای كم هزینه با كارایی بالا(و همچنین كم پیدا) برای جایگذینی جنگنده های F.14 و F.16 و F.18 شكل گزفت(البته از همان ابتدا برنامه ریزی برای سه مدل از این جنگنده بود كه در ادامه خواهید خواند) در ابتدا سه گروه برای این پروژه اعلام آمادگی كردند شامله 1.لاكهید مارتین 2.بویینگ 3.تركیب مكدانل داگلاس و نورثوپ گرومن به همراه هوافضای انگلیس البته گروه سوم بدلیل ور شكست شدن مكدانل داگلاس از میدان خارج شد و تنها گرومن توانست در طرح شریك شود  و این اولین بار بود كه یك هوا پیما برای سه نیرو طراحی می شد(نیروی هوایی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی) در سال 98 هر دو شركت بویینگ و لاكهید اقدام به نمایش پیش نمونه های خود نمودند X-32  مربوط به بویینگ معروف به قورباقه ی چاق(اصلا جنگنده ی خوش استیلی نبود) و طرح X-35 شركت لاكهید كه در نهایت لاكهید بدلیل برتری های طرح پیشنهادی مناقصه را برد اما دلایل برتری:طرح فن متحرك لاكهید بسیار بهتر از طرح تولید مستقیم نیرو در X-32 و اما دیگر دلایل ریسك فنی طرح لاكهید كمتر بود هزینه ی نگهداری كمتر و قدرت رانش بیشتر دانست
اما ویژگی های خود جنگنده F.35  قرار است در سه مدل ساخته گردد
مدل A كه برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده ای باقابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین فالكن (F.16) و A.10 گردد
مدل B كه برای سپاه تفنگداران دریایی(USMC) طراحی شده و دارای برد زیاد و قابلیت نشست و برخواست كوتاه برای جایگزینی هاییر در نظر است
مدل C كه برای نیروی دریایی (USN) و نیروهای انگلیسی در نظر گرفته شده كه دارایی قابلیت ناو نشینی و نشست و برخواست كوتاه است
در مورد كم پیدایی جنگندهی F.35 بجز در مدلB بدلیل عدم نیاز جنگنده ای كم پیداستاز اصول كم پیدایی این جنگنده می توان به اسستفده از بدنه ی تقریبا یك پارچه اشاره كرد بدین معنی كه ساختار بال با بدنه یكپارچه است بو بداخل بدنه فرو می رود(برخلاف جنگنده های كنونی)در بدنه ی F.35 به میزان قابل توجهی از مواد مركب استفاده گردیده كه این به صرف هزینه ی كمتر و نگهداری آسانتر كمك مینماید پسگرایی بال و دم نسبت به لبه ی جلویی 35 درجه و نسبت به لبه ی عقبی 15 درجه است سكانهای عمودی ثابت هواپیما دارای پسگرایی تا 35 درجه و انحراف تا 25 درجه هستند(بعد از مدتها یك جنگندهی مدرن بر سلطه ی بیش از 50 ساله ی بالهای پسگرا خاتمه داد)
اما موتور این جنگنده از موتور F.119 ساخت شركت پرات اندویتنی استفده می كند نكته  جالب  در مورد این موتورها این  است  كه  با وجود فناوری  پیشرفته  و كارآمد آن، قیمت  پایین تری نسبت  به  موتورهای  دیگر دارد و نگهداری آن نیز راحتر است هركدام  از موتورها نیروی  پیشرانی  به  اندازه 15420 كیلوگرم  و با استفاده  از پس سوز (afterburner) این  نیرو به  22675 كیلوگرم می رسد.
ساخت  رادار  F-35 را بخش سیستم های  الكتریكی  شركت  نورثروپ گرومن  عهده دار است  و برای  این  كار شركت گرومن  دست  به  گسترش  رادار APG-77 زده است  و با مدرن  كردن  آن  امیدوار است  كه هوشمندترین  رادار در حال  حاضر راطراحی  كند البته هیچگاه از توانایی های كامل این رادار در انواع صادراتی استفاده نخواهد شد(شمار انتنهایی رادار از 62 برای رپتور به 21 برای F-35 كاهش یافته) گفته میشود F-35 به تجیزات داخلی الكترونیك یكپارچه مجهز است(همانند رپتور) كه برای كاهش هزینه ها در تمام جنگنده ها از تجیزات استاندار استفاده خواهد شدهمچنین این جنگنده به همراه رادار خود از سامانه ی SA برای هرچه راحت تر كردن كنترل رادار بهره میبرد كه این سامانه وضعیت آسمان نبرد دستورات و اجازه ی شلیك موشكها و اسكن زمینی و... را اجام می دهد و گذارش می نمایداز دیگر سامانه ها میتوان به سامانه ی جلونگر فروسرخ كه به منظور پرواز در ارتفاع پایین و آشكار سازی عوارض زمینی و پدافن های دشمن استفاده می شود نام برد
اما تسلیحات F-35 دارای یك محفضه ی جنگ افزاری در زیر بدنه است كه برای منظور های كم پیداییست در صورت عدم لزوممی تواند از آویزگه های زیر بال نیز بهره ببرد
در بعد كوتاه برد از موشكهای رایج ساید وایندر (احتمالا در دو مدل X و M )استفاده خواهد كرد و در بعد میانبرد از امرام استفاده میكند(احتمالا از مدل C كه از یك جستجو گر چند طیفی برای ردگیری موشكهای كروز كم پیدا بهره میبرد)
اما تسلیحات اصلی جنگنده (چون وضیفه ی اصلی این جنگنده نقش هجومی و ضربتیست)از انواع -55/78/87 CBU(این ها بمب های خوشه ای با قدرت انفجاری ار حداقل22 كیلوگرم این بمب ها بمب های هوا انفجاری هستند و قبل از رسیدن به زمین منفجر میشوند و تاثیر هولناكی بر روی وصایل زرهی و بخصوص نفرات پیاده دارن چیزی شبیه مین در روی زمین بقدر وحشتناك هستند كه از آنها برای پاكسازی میادین مین استفاده میشود) تا بمب های هدایت دقیق (GBU) و درنهایت یكی از هولناك ترین بمب ها بمب های سری JADAM (مانند سری GBU) این بمب ها تركش شونده برای منظور ها تهاجمی مستقیم استفاده میشوند و درنهایت بمب های DAACM كه برای تهاجم علیه فرودگاه ها كاربرد دارند و انواع موشكهای هوابه زمین باضافه ی یك توپ 27 میلیمتری ماوزر در نمونه های عادی و درنمونه های عمود پرواز از توپ های غلافدار استفاده میكند
درنهایت طبق  برنامه ریزی ها قرار است  مدل های A درسال  ۲۰۱۱ میلادی با قیمت  ۴۰ میلیون  دلار به  فروش  برسند و مدل   CوB نیز در سال 2012 وارد خدمت شوند به هر حال این نوید تولد آینده ی جنگنده های نوین است 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها